مرجان فرهمند - خراسان رضوی - خبرنگار: تا به حال به خنده‌های کودکان توجه کرده‌اید؟ چنان به خاطر یک حرف ساده و اتفاق پیش پاافتاده از ته دل می‌خندند که گویا خنده‌دارترین حرف دنیا و اتفاق دنیا را دیده و شنیده‌اند.

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مشهد

به بزرگ‌ترین شیطنت‌های یواشکی‌شان دقت کرده‌اید؟ یک مداد دست گرفتن و یک گوشه قایم شدن و نقاشی کشیدن روی دیوار. به دلخوری‌هایشان توجه کرده‌اید؟ در اوج دلخوری با یک نوازش و یک دوستت دارم، شما را می‌بخشند و از آن به بعد واقعا از ته دل همه‌چیز را فراموش می‌کنند. کودکی با همه غفلت‌ها و سادگی‌هایش، دنیایی عجیب دوست‌داشتنی و رشک برانگیز است. اگر به کودکی بازمی‌گشتیم، دنیا چه زیبا می‌شد.

راستی و درستی و مهربانی، شاد بودن به کوچک‌ترین بهانه و فراموش کردن غم و غصه در کوتاه‌ترین زمان ممکن. کینه نداشتن از هیچ‌کس و بخشیدن زمین و زمان. این بود کودکی!  توجه به ابعاد مختلف تربیتی در کنار آموزش در مدارس، مقوله مهمی است که گاه از نگاه خانواده‌ها دور می‌ماند، در حالی که بسترهای مناسبی برای آن وجود دارد، همچون کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان که در شهرهای مختلف استان و حتی برخی روستاها فعال است.

  • اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری در استان

امسال دست‌اندرکاران مسائل کودکان شعار «آینده را باید ساخت» را انتخاب کردند تا همسو با این شعار با افکار و اندیشه‌های بهتر، افق‌های روشن و زیباتری برای آینده کودکان این سرزمین ترسیم کنند. در هفته‌ای که هفته کودک نام‌گذاری شده، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی برنامه‌های متعددی را در مشهد و سایر شهرستان‌های استان برگزار کرد.

از جمله این برنامه‌ها، برگزاری کارگاه‌ آموزش‌های لازم درباره تغذیه سالم و آموزش نکات ایمنی مربوط به عابر پیاده از خیابان و رعایت نکات ترافیکی در مرکز کانون شهرستان بجستان با حضور اعضای کانون، برگزاری نمایشگاه مواد غذایی سالم و ناسالم در مرکز فرهنگی‌هنری شهرستان سرخس و دورهمی کودک و خانواده برای خانواده‌های پرسنل اداره زندان شهرستان گناباد در محل مرکز شماره ٢ کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان این شهرستان بود.

همچنین می‌توان به دیدار اعضای فعال کانون بردسکن با فرماندار این شهرستان، مراسم هفته ملی کودک در فریمان به میزبانی کودکان مدرسه شاهد این شهرستان، برگزاری نمایشگاه هنری‌فرهنگی کودکان و نوجوانان در کاشمر، اجرای ویژه‌برنامه‌های روز جهانی کودک در مرکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان شهر طرقبه، بازدید و کارگاه‌های مختلف هنری و فرهنگی به مناسبت هفته ملی کودک مرکز کانون درگز با ویژه‌برنامه‌های متنوع و عیادت «ابراهیم زره‌ساز» مدیرکل کانون و جمعی از کارکنان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان خراسان رضوی از کودکان بستری در بیمارستان فوق تخصصی کودکان اکبر در مشهد اشاره کرد. در دیگر شهرستان‌های استان هم نظیر این برنامه‌ها برگزار شد.

  • سهم کودکان از فضاهای شهری

به گفته «ابراهیم زره‌ساز» مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خیلی از کودکان و نوجوانان این انتظار را از مدیران و مسئولان شهری در سازمان‌های مختلف دارند تا صرفا از نگاه بالا به فضاسازی و برنامه‌ریزی برای کودکان نیندیشند و در برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از دیدگاه کودکان نیز استفاده کنند. زره‌ساز در این خصوص اظهار می‌کند: یکی از مسائلی که در هفته جهانی کودک پیگیری کردیم حساس‌سازی مسئولان شهر و استان در مورد فضاهای مرتبط با این گروه سنی است تا در این فضاهای بازی یا مختص کودکان و نوجوانان کمترین مولفه‌ها هم در نظر گرفته شود.

وی در ادامه عنوان می‌کند: به ‌همین خاطر با «امیر اقتناعی» مشاور شهردار و مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری مشهد دیداری انجام گرفت و در آن نشست در خصوص جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی و کنوانسیون حقوق کودک و همکاری‌های فی مابین صحبت و توافق‌هایی صورت گرفت. مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان با اشاره به شعار امسال «آینده را باید ساخت» اظهار می‌کند: در هفته‌ گذشته با محوریت این شعار و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سایر شهرستان‌ها برنامه‌های متنوعی برگزار و در یک قالب هماهنگ شده از بچه‌های عضو کانون در برنامه‌ریزی، اجرا و مشاوره در خصوص فضاسازی استفاده شد.

  • «پیک امید» در مناطق محروم و کم‌برخوردار

 به گفته مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان، یکی از برنامه‌های ویژه‌ای که در هفته کودک اجرا شد، راه‌اندازی کاروان شادی «پیک امید» بود که با همکاری بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی و شهرداری مشهد در روستاهای مناطق رضویه، احمدآباد وکال زرکش بود. برنامه‌ای که علاوه بر کودکان، خانواده‌های آنها را نیز مخاطب قرار داد و درباره تبعات برخی موضوعات از جمله کودک‌همسری و کودکان کار نیز آموزش‌های لازم را به خانواده‌ها ارائه کرد.

وی در این خصوص عنوان می‌کند: واحدهای سیار کانون پیش از این در روستاها حضور می‌یافتند، ولی امسال در هفته کودک این کار در راستای برنامه‌های کنوانسیون حقوق کودک به شکل متفاوتی رقم خورد. ۳ منطقه را انتخاب و درباره تبعات ناهنجاری‌هایی از جمله کودک‌همسری و کودکان کار، تغذیه و سلامت آموزش‌هایی ارائه کردیم. خوشبختانه استقبال خوبی از این برنامه‌ها شده و خانواده‌ها تمایل دارند این برنامه‌ها ادامه یابد. شهرداری مشهد هم در این خصوص همکاری کرد. به گفته زره‌ساز، این برنامه می‌تواند یکی از اضلاع طرح «نجات حاشیه شهر» باشد که از سوی استاندار اجرایی شده است.

  • حمایت مسئولان فرهنگی استان از کانون 

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان با بیان این‌که دستگاه‌های مختلف دولتی مانند آموزش وپرورش، بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی و شهرداری مشهد خدمات مناسبی را انجام می‌دهند، عنوان می‌کند: هرکدام از این دستگاه‌های مربوطه با توجه به وظایف درون‌سازمانی خود ویژه‌برنامه‌هایی برای کودکان و نوجوانان دارند.

فقط تنها تقاضایی که از این دستگاه‌های دولتی داریم این است که در فضای برنامه‌ریزی و اجرا از نخبگان کودکان و نوجوانان استفاده کنند و در فضای شهری و جامعه نگاه کودکان و نوجوانان دیده شود. زره‌ساز تصریح می‌کند: ما رسالتی را داریم تا کودکان و نوجوانان حداقل یک مقدار با مسائل مختلف خودشان در فضای کانون آشنا شوند تا با توجه به این فضا آنها نسبت به حقوق خود مطالبه‌گر باشند. این مطالبه‌گری نکته‌ای است که مسئولان باید مد نظر بگیرند.

  • جایگاه ادبیات کودک 

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان با اشاره به نقش و جایگاه ادبیات کودک در دنیای امروز می‌گوید: متاسفانه در فضای هویتی و گمگشتگی هویتی که الان در جامعه داریم و بزرگ‌ترها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، هویت کودکان از بین رفته است.
زره‌ساز می‌افزاید: استفاده از ابزار ادب و هنر با توجه به هویت غنی مذهبی و تاریخی برای کودکان نسل امروز سرزمین ما خیلی کارساز است. از لحاظ محتوایی به‌هیچ عنوان کمبود نداریم ولی کم و کسری ما آن جریان و ابزاری است که این نکات محتوایی را به جریان و حرکتی تبدیل کند و برای کودکان و نوجوانان نقش‌آفرین باشد. وی می‌افزاید: اول از همه باید به محتوای کتاب‌های کودک توجه کرد. همچنین ابزار غنی ادبی می‌تواند برای کودکان و نوجوانان منشأ خیر باشد و متاسفانه از این فضا غفلت شده است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان خاطرنشان می‌کند: بزرگ‌ترها و مسئولان و صاحبان اندیشه بیشتر به سراغ سمینارها و همایش‌ها رفتند و فکر می‌کنند این فضاها برای کودکان و نوجوانان موثر است. باید در برنامه‌های خود لااقل ماهی یک‌بار با کودکان و نوجوانان جلسات مشورتی برگزار کنیم تا اگر قرار باشد حرکتی را شروع کنیم تمام جوانب آن را با کودکان در میان بگذاریم.

کد خبر 458909

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha